Af Oluf Husted

Gennem de seneste år har jeg fået optaget en række læserbreve vedrørende engine icing og flyvesikkerhed i det internationale tidsskrift Flight International.

Første gang var i maj 2004, da den rette sammenhæng omkring havarierne og hændelserne på Gardermoen den 14. december 1998 (læs her) samt lignende episoder i de følgende år (læs her) for første gang blev nævnt i et engelsksproget tidsskrift. Her kan du se læserbrevet Safety - Don't ignore icing lessons.

I september 2005, efter årets mange havarier, fik jeg optaget endnu et læserbrev The need to heed warnings, som handlede om blacklisting og whistleblowers i luftfarten.

I oktober 2005 bragte Flight International en Feature on aircraft icing af safety editor David Learmount. Herefter fik jeg optaget mit tredje læserbrev i bladet: Aircraft icing; the cold facts. Heri kritiserer jeg, at den nævnte feature ikke nævner det store pres, der lægges på luftfartsselskaberne af de største og travleste lufthavne (eksempelvis Frankfurt) for at begrænse de tidskrævende motoropvarmninger på startbanerne. Opvarmninger tager min. 23 sekunder (læs mere her).

Den 3. januar 2006 optog Flight International mit hidtil seneste læserbrev. Overskriften lød: A disaster waiting, fordi bladet ugen forinden bragte artiklen: Heathrow fuel woe set to last months. Artiklen handlede om, at man kunne forvente mindst seks måneders mangel på brændstof i Heathrow på grand af en stor brand i et depot nord for London. Dette indebærer, at alle fly, der lander i Heathrow er nødt til at medbringe 25-40 pct. af det brændstof, de skal bruge til den næste tur. Dette var én af de afgørende årsager til Stefan rasmussen havari ved Stockholm i 1991 (læs mere her).